Trond Mæhlum ga seg i styret i NASOL under representantskapsmøtet i Bodø i april i år. Men celloen ligger klar, så det blir nok et orkesterliv i fremtiden også.
Vi måtte ta en liten prat med Trond om hans tilknytning til musikklivet og til NASOL.
Du er cellist og var celloen med deg helt fra du var barn?
– Neida – det var eufonium som var mitt hovedinstrument, også da jeg gikk på Toneheim i 1986-87, forteller han.
– Men så fikk jeg kjøpt en cello fra en romkamerat under miltærtjenesten, og etter det fikk jeg cellotimer med Lennart Bryngelsson når jeg gikk på Toneheim. Det ble mye lærdom på kort tid, så jeg har litt å takke Bryngelsson for. i året 2000 ble det jobb på Raufoss og da fikk jeg Olve Wendelbo på Gjøvik kulturskole som cellolærer. Da var det helt greit å begynne i Gjøvik Symfoniorkester året etter. «Late Starter» i orkestersammenheng med andre ord – jeg var faktisk 36 år da jeg begynte i orkesteret.
Og siden har du vært aktiv i symfoniorkesteret?
– Jeg spilte i orkesteret frem til 2017, og ble etter hvert med i styret og fungerte som styreleder fra 2013 til 2017. Så ble jeg valgt inn i styret i NASOL for perioden 2016-2020, og deretter vara i årene 2020-2024. Blant annet var jeg med i styringsgruppen da NASOL og UNOF i samarbeid arrangerte EOFED europeisk orkesterfestival i Bergen i mai 2018, noe som krevde to års forberedelser og var en stor satsning også økonomisk – men det gikk veldig bra, kan Trond fortelle.
– I orkesteret på Gjøvik likte jeg veldig godt å satse på helhetlige og litt ambisiøse prosjekt, skape gode konserter og nå et større og mer mangfoldig publikum. Gjerne ta orkesteret ut i samarbeid med andre orkestre og kor, og spille på andre arenaer enn den vanlige tørre konserthallen vi hadde til disposisjon. Jeg mener at det å sørge for at orkesteret er sosialt relevant er av stor viktighet.
Har du noen høydepunkter du vil trekke frem?
Jeg samarbeidet bra med dirigent Geir Tore Larsen som fungerte som sjefdirigent i orkesteret i perioden 2001 – 2017.Vi bestilte en ny versjon «Peer Gynt» for orkester, to opplesere og sopran av Svein Sturla Hungnes. Det ble også ny tekst til Joseph Haydns «Jesu Sju Siste Ord på Korset» som vi bestilte fra Edvard Hoem. Han var også oppleser under urframføringen.
Jeg må også trekke frem framføringene av Carl Orffs «Carmina Burana» i 2014 med Vegard Bjerkevold Nilsen som dirigent, samt operaen «Porgy and Bess» i 2017, da med Geir Tore Larsen som dirigent.
I 2016 samarbeidet Gjøvik og Lillehammer symfoniorkestre med 90 musikere på scenen i Gustav Holsts «Planetene», samt John Williams’ «Star Wars suite», med Eldar Nilsen som dirigent.
Og så må jeg trekke frem Vestlandsk Sommarsymfoni. Jeg mener jeg har vært med seks ganger siden 2010 – nå sist i fjor med de glimrende cello-instruktørene Audun Sandvik og Emery Cardas.
Men tilbake til Gjøvik og symfoniorkesteret. Hvordan får man til en slik enorm satsing – vi snakker jo om det frivillige musikklivet?
– Vi fikk til mye kunstnerisk samtidig som vi løftet økonomien disse årene. Vi måtte imidlertid engasjere opp til 18 proffmusikere i de mest ambisiøse prosjektene for å oppnå det formatet vi ønsket. Utfordringen var da å la dirigentene jobbe med bare halvt orkester på prøvene og få full besetning først dagen før konsert.
Trond Mæhlum liker også å syssle med det å skrive musikk også.
– Jeg har ikke skrevet mye musikk, men jeg fikk litt musikkteoretisk grunnlag på Toneheim som jeg har forsøkt å bygge videre på og som jeg kan bruke ved anledning. Jeg har noen uferdige ideer og småstykker liggende.
I orkestersammenheng arrangerte jeg musikk for Gjøvik symfoniorkester i en cross-over konsert med Nora Jabri, og skrev ferdig «Høst» for symfonisk besetning og orgel som Geir Tore Larsen likte og framførte med orkesteret i 2015. Det er utrolig artig å ha et orkester til disposisjon, og å orkestrere med fokus på klangfarger og dialoger i orkesteret. Når en skriver for eget orkester kan en også tilpasse seg til orkesterets styrker og eventuelle svakheter, slik at framføringene kan bli veldig bra. Jeg synes vi burde invitere arrangører og komponister oftere, og hente bidrag fra musikere fra sjangere som er kapable til å komponere for våre orkestre.
Du har vært gjennom noen store prosjekter, har du noen tips til våre orkestre i NASOL – spesielt med henblikk på økonomi?
– Jeg brukte faktisk erfaringer fra økonomi-utdannelsen min i USA i produksjonene til Gjøvik Symfoniorkester. Det er viktig å tenke et helhetlig program, fremføringssted og tidspunkt, samt promotering og prising – kort sagt tilpasse prosjektene med grunnleggende markedsføring. Og det er viktig å lage helhetlige – identifiserbare prosjekter som kommuniserer til et større publikum.
Hva med fremtiden – du nevnte at celloen ligger klar?
– Nå er det faktisk gitaren som er i fokus! Jobben som daglig leder og økonomisjef i industribedrifter har krevd et stort fokus de siste årene og jeg har nå tilknytning til et lokalt band der vi kun spiller egen musikk, «Tværk» har musikere fra Gjøvik, Dokka og Fagernes, og vi holder i disse dager på med å spille inn vårt første album.
Men jeg har celloen liggende klar, og det blir nok mer orkesterliv igjen i fremtiden, avslutter Trond Mæhlum.