Skip to content
content_top_image

Kontakt oss

Trondheimsveien 2

Postboks 4651 Sofienberg

0506 Oslo

Tlf.: 24 14 11 70

nasol@nasol.no

Telemark-debut på nasjonaldagen!

Kristoffer Wøien er på plass som ny kunstnerisk leder i Telemark Symfoniorkester. Her leder han kor og orkester på 17.mai-konserten i Ibsen-huset i Skien.

Telemark Symfoniorkester har fått ny kunstnerisk leder. Etter mange år med Tanja Carita Ikonen, har nå stortalentet Kristoffer Wøien funnet veien til orkesterets podium.

Orkesterets nye dirigent har allerede gjort seg bemerket både i orkester- og i korpsmiljøet. Han har fått erfaring med mange av våre profesjonelle orkestre, samt noen dyktige korps – men det begynte i Asker med både skolekorps og ungdomsorkester, før veien gikk videre til Tromsø.

– Det er lenge siden jeg har hatt et fast ensemble faktisk! Da jeg studerte i Tromsø hadde jeg et skolekorps der, men etter jeg flyttet tilbake til Oslo, har jeg bare hatt prosjekter med ulike orkestre/korps. Jeg har hatt noen veldig kule prosjekter med Jaren Hornmusikkforening, og i fjor hadde jeg Vestre Aker Musikkorps til en konsert. Også har jeg plutselig begynt å gjøre en del opera, blant annet med Più Sinfonietta, som startet opp i fjor høst.

foto: Ole Wuttudal

Kristoffer har sin bakgrunn fra Norges Musikkhøgskole, der han studerte direksjon med blant andre Ole Kristian Ruud. Han har også hatt et utvekslingsår i Sveits, der han studerte hos de anerkjente dirigentene Christoph-Mathias Mueller og Johannes Schlaefli. Og da blir det mye forskjellig musikk, men en komponist kommer han alltid tilbake til.

– Min favorittmusikk varierer veldig ut ifra hvilken boble jeg er inni. Men jeg kommer ofte tilbake til symfoniene til Mahler, skulle gjerne ha dirigert mer av han, sier han.

– Har du noen tanker om orkestrenes fremtid her på berget?

– Jeg tror kanskje vi må jobbe litt for å beholde orkestrene slik vi kjenner dem i dag. Men jeg synes mange gjør veldig mye bra! Jeg håper å kunne bidra til at flere får oppleve klassisk musikk, og det store formatet som orkesteret er. Jeg mener orkestrene er viktige, fordi de både forvalter en enorm kulturarv, men også skaper ny kunst. Også er det å spille i orkester en kjempeflott fritidsaktivitet for veldig mange. Det gir oss så mye å spille sammen.

– Hva med det evigvarende spørsmålet rekruttering. Har du erfaring med hva orkestrene gjør her? Og hvilke tanker gjør du deg rundt dette?

– Dette har jeg dessverre lite erfaring med, så jeg kan bare synse. Tenker at det er viktig å vise frem hvor gøy det er å spille sammen, og hvor bra man kan få det til å låte. Man må samarbeide godt med resten av det lokale musikklivet. Ofte deler man på de samme ressursene og kan bokstavelig talt «spille» hverandre gode.

Dirigenter har ambisjoner og Kristoffer Wøien er ikke noe unntak.

– Hvor tror du at du er om noen år?

– Jeg håper jeg får realisert noen flere av idéene jeg har, spesielt knyttet til opera og ulike formidlingsmåter, både for barn og voksne. Vi er allerede i gang med noen planer i Telemark Symfoniorkester for eksempel, så får vi bare se om vi får støtte til å gjennomføre. Ellers håper jeg at jeg kan fortsette å jobbe med mange forskjellige prosjekter. Det at jeg får jobbe med så kule og ulike folk og ensembler er noe av det jeg liker så godt med jobben min nå, avslutter Kristoffer Wøien.

av Trond Erikson, NASOL
tlf. 474 00 908