
Ole Olsen, Aage Wallin og Bjørn Mellemberg er bare noen av navnene som pryder Frimurernes orkestertradisjon.
Orkesteret ble stiftet 26.oktober 1894 etter initiativ av Ole Olsen, som virket som dirigent fram til 1907. Olsen var en anerkjent komponist og dirigent i Forsvarets musikk og en markant skikkelse i Kristianias musikkliv. Orkesterets nestleder Pål Kirkeby Hansen kan fortelle at mange dirigenter hadde lang fartstid i orkesteret.
– Det er riktig. Av andre kjente dirigenter som ble lenge i Orkesteret, må nevnes Gustav Fredrik Lange som ledet orkesteret fra 1921 til 1936, Harald Brager Nilsen fra 1936 til 1972, Aage Wallin fra 1972 til 1995 og Bjørn Mellemberg fra 1995 til 2014. Og i hele denne tiden, altså i 120 år, hadde orkesteret symfonisk besetning, der alle var frimurere, forteller Hansen.
– Hva sto på programmet i denne perioden?
– Det ble fremført symfonisk musikk og underholdningsmusikk, ikke ulikt det Kringkastingsorkesteret
formidler. Vi må huske at Aage Wallin var konsertmester der i en årrekke.
– Men tidene har forandret seg?
– Ja, dessverre. Sviktende rekruttering fra begynnelsen av 2000-tallet, gjorde at orkesteret måtte leie og låne inn musikere, både profesjonelle og gode amatører til konsertene. Bjørn Mellemberg, som var dirigent og arrangør i Forvarets musikk, arrangerte og tilpasset mye musikk til det orkesteret han hadde til rådighet. De ukentlige prøvene, som også var et meget viktig sosialt samlingspunkt, opphørte da det ikke lenger var nok medlemmer til å drive et orkester med ukentlige prøver, kan Pål Kirkeby Hansen fortelle.
– Hva med historien og orkesterets bakgrunn?
Orkesteret ble stiftet for «å utøve orkestermusikk til egen fornøyelse, til underholdning i losjene». Foruten underholdning i losjene, har Orkesteret hvert år siden 1895 holdt en stor vårkonsert og høstkonsert for logebrødre med ledsagere og venner i de fantastiske lokalene i Stamhuset (vis-á-vis Stortinget). På det meste med rundt 300 tilhørere. Tradisjonen har holdt seg til dags dato.
– Men i og med at det ikke lenger er symfonisk
besetning, hvordan ser dagens konserter ut?
– De siste 10 årene har det vært konserter ned mindre grupper som salongorkester, strykekvartett, blåsekvintett, messingensembler, diverse trio, instrumentalsolister og sangere uten og med akkompagnement.
Jeg kan trekke frem årets høstkonsert som er typisk for de senere års konserter. Der var det innslag av logens profesjonelle organister, pianister, fiolinister, cellist, hornister, akkordeon samt «Schrammelorkester», jazzgruppe, samt et blåseensemble der også amatører deltar, forteller Hansen som stolt legger til at i løpet av orkesterets 130 års drift er det bygget opp et meget stort notearkiv med rundt 600 orkesterverk, 800 salongorkester verk (som orkesteret arvet fra Ernst G. Mortensens orkester), samt musikk for ensemblespill og janitsjarorkester.
Så man kan trygt si at musikken lever i beste velgående også hos Frimurerne i Oslo.
Trond Erikson
Kommunikasjonsmedarbeider NASOL
tlf. 474 00 908
